Oplevelser år 2011

Påske vandreferie i Toscana 2011 med Topas rejser

Turen strakte sig over 8 dage, hvor vi boede på mamma Gemmas pensionat " La Fontanella".
Pensionatet ligger i en hyggelig bjergby ved navn ROGGIO, beliggende i ca 800 mtr. højde. Byen er lille med smalle gader og en historie som starter flere hundrede år tilbage. Jeg rejste sammen med Birthe Svane og vi tog toget fra Herning til Kastrup tirsdag nat kl. ca 24.00 og fløj fra Kastrup kl. 08.45 onsdag morgen. Vi landede i Bologna kl. 10.50 og kørte herfra i bus til Roggio.
Vi fik tildelt værelser i nogle eksterne huse i byen, for iøvrigt nogle ganske fine værelser med bad. Vi spiste på pensionatet de fleste dage og fik serveret nogle solide hjemmelavede retter " The best you ever tasted", sagde hendes søn altid.
Billeder fra dag 1.

Dag 2
Skærtorsdag gik til Orecchiella National park og starter ved refugie Isera i ca. 1200 mtr. højde. herfra vandrede vi op gennem nyudsprunget bøge skov op til den åbne saddel ved Sella di Campaiana og videre op til toppen af Pania di Corfino i ca. 1600 mtr. højde, hvor vi havde udsigt til en klippe formation ved navn "Den døde mand". Vi spiste frokost i en lille bjerglandsby hvorefter vi vandrede videre til en skulptur "Eir", som er lavet af en dansk kunstner ved navn Jesper Neergaard, herfra er der udsigt til Appenninerne og Apuanerne. herefter startede en lang nedstigning til byen Corfino, hvor vi sad og nød solen og en forfriskning inden vi blev afhentet af bussen.

Dag 3
Lang fredag. Denne dag kørte vi til et Marmorbrud og en sæter i Puntato dalen. Efter vi har besøgt marmor brudet bliver vi kørt til Passo Croce, med udsigt ud til Middelhavet, Herfra vandrer vi ad stier med udsigt ud over bjergtoppe og videre gennem et pas mellem Monte Freddone og Monte Corchia, herfra vandrer vi videre med udsigt til Appenninernes bjergryg ned forbi nogle forladte sæterhytter. Vi spiser frokost hos en enlig herre som er flyttet ud i vilnisset og har lavet en lille åben restaurant i skoven. Turen ender ved Isola santa søen hvor vi bliver hentet af bussen.

Dag 4
Lørdag den 23 april. Turen denne dag gik til Lucca hvor vi gik rundt og så serværdigheder i den gamle by, vi gik blandt andet en tur på volden rundt om byen, ca. 4 km. Vi spiste frokost på en lokal restaurant Da Leo , hvor vi fik en fin betjening af en ung tjener med spræl og humor. Hen under aften kører vi til byen Castelnuovo di Garfagnana hvor vi spiser aftensmad hos en
vinhandler ved navn Andrea. Her får vi serveret mange småretter fra lokalområdet hvortil der blev serveret lokal rødvin.

Dag 5
Påskedag. Turen gik til Monte Forato og vi bliver sat af i en lille landsby ved navn Fornovolasco, vi vandrer op gennem skov langs med et vandløb og spiser vores medbragte frokost ved et pas, herfra deltes gruppen hvor nogle valgte at gå en anden rute til nogle gråtter, og vi andre fortsatte til toppen op til en bjergtop med et stort hul igennem, vi endte på toppen i ca. 1225 mtr. højde. Efter nedstigningen til landsbyen sluttede vi af med kaffe og fadøl inden bussen hentede os.

Dag 6
Anden påskedag. Her kørte vi ud til middelhavet for at vandre mellem kystbyerne ved Cinque Terre. Vi vandrede ad kærlighedsstien fra Riomaggiore til Manarola, her spiste vi frokost på en fiskerestaurant med havudsigt. efter frokosten gik vi ned og solede os på klipperne ved havet, herefter sejlede vi med en turbåd til Monterosso al Mare, hvorfra vi gik ad bjergsti
til Veranazza hvor vi alle mødtes igen. Herfra rejste vi med toget retur til Riomaggiore og herfra videre hjem med bussen. Det var en dejlig dag med solskin.

Dag 7
Tirsdag den 26 april. Efter morgenmaden viste Andrea os rundt i den gamle by. Vi fik bla. en grundig rundvisning i den gamle kirke og så gravpladserne på kirkegården. Andrea er søn af Gemma fra Pensionatet. Herefter vandrede vi fra Roggio op i højlandetog vi gjorde holt vedMt. Tontorones plateua, hvor Andrea inviterede på picnic. herefter vandrede vi videre
til Campocatino, en forladt by hvor der bla. er indspillet en kendt spagetti western " Mio West ". Herfra var der nogle som vandrede mod Roggio igen, og vi andre fortsatte op til toppen til et kapel Eremo San Viano som var bygget ind i en lodret klippevæg. Et fantastisk bygningsværk, som næsten ikke kunne ses fra stien. Herefter gik vi tilbage til Campocatino, hvor vi købte en øl på byens Cafe, den eneste bygning som blev benyttet i byen. Turen gik videre retur til Roggio, jeg gik dog en anden vej retur hvor jeg fulgte højdedraget ned mod byen. Aftensmaden indtog vi i Andrea´s nye restaurant bygning, som vi hermed var med til at indvie.

Dag 8
Onsdag den 27 april. Bussen kørte fra Roggio kl. 06.00 med kurs mod lufthavnen i Bologna, her fløj vi fra kl. 11.30 og landede i Kastrup kl. 13.30 hvor vi skiltes. Birthe og jeg tog lyntoget herfra til Herning, hvor vi ankom kl. ca. 18.00. Jeg var retur i Aars kl. ca. 21.00. Tak til alle jer som deltog i rejsen, det var en dejlig tur med en god dialog og humor. Også en tak til Finn Svendsen for en godt guidet tur og tak for nogle af de billeder som er anvendt her på siden.